Durant els
meus últims anys he centrat la meva vida laboral al món comercial, des de
comercial de carrer, gestor d'equips comercials i cap de vendes. Aquesta
experiència m'ha fet reflexionar sobre tots els factors que envolten a aquesta
professió i la seva mala fama.
Si revisem
les ofertes de feina dels diferents portals Infofeina, Infojobs, etc.. ens adonem que les feines de
comercial són les més abundants, però tot i així poca gent vol desenvolupar
aquesta tasca. Per què?
Una de les
conclusions més clares que he obtingut ha estat que moltes vegades és més
important la motivació de la persona que no pas l'experiència i/o formació
d'aquesta.
Crec que
existeixen moltes respostes, una de les causes que més he comprovat en aquests
anys és la falta de professionals que dirigeixin l'equip. L'empresari creu que
qualsevol pot gestionar un equip de vendes o ésser director comercial, fins i
tot, en moltes petites/mitjanes empreses la figura del responsable comercial ni
tan sols existeix. Potser l'empresari creu que posant una persona a fer
quilòmetres i a picar pedra n'hi ha prou.
Molts dels
comercials que comencen un una nova empresa comencen molt bé, amb molta
motivació i aportant resultats immediats. Però si mirem els moviments dels
llocs de treball, la figura comercial és la que canvia més d'empresa. No n'hi
ha prou en trobar un bon comercial per mantenir i augmentar una bona cartera de
clients, s'ha de dirigir efectivament a aquesta persona. La direcció d'aquesta
persona/es és primordial per una bona estratègia comercial, la manca de
professionalitat en aquest àmbit és el que ha embrutit la imatge d'aquesta
professió. Quantes vegades qualsevol comercial entra en una empresa i ja se'l
miren mal pensant...."a veure què em vol vendre aquest?"
Ha d'existir
una persona que dirigeixi a aquesta/es persona/es, algunes de les coses que
hauria de fer:
-Has de
marcar objectius consensuats
-Acompanyament
a les visites
-Formació
-Programa
reunions periòdiques amb el personal de vendes. En lloc d'enfocar-te en el que
ells estan fent malament, assegura't que ells puguin expressar les seves
preocupacions, punts febles i problemes. Si tractes de solucionar la pressió
ocasionada pel treball, és molt probable que puguis descobrir els problemes de
motivació abans que aquests afectin els resultats.
- Inverteix
en eines que ajudin en les vendes. Assegura't que la gestió de relacions amb el
client (CRM) que utilitzes millori l'ambient de vendes en lloc d'empitjorar-ho.
Un bon informe, un correu massiu o una aplicació per a mòbil poden millorar el
rendiment d'un comercial, ajudant-lo amb els seus objectius de vendes i
motivant-ho.
- Crea una
estructura de comissions raonable i efectiva. Si pocs venedors arriben a la
seva quota, hauries d'avaluar el seu treball per descobrir la forma de
motivar-los. Estableix nous límits per a les comissions o les quotes, procura
que aquests límits siguin més baixos si el mercat ha experimentat una caiguda o
augmenta els nivells de comissió si el mercat està en auge.
M'agradaria
que molts petits/mitjans empresaris llegeixin aquestes banals reflexions i
vegin la importància de mantenir l'equip comercial. La mobilitat dels
comercials és el que fa crear una mala imatge a l'empresa i ja sabem tots que
això afecta als resultats. Així que invertiu en professionalitat i augmentareu
resultats.
La realitat és que falta cultura empresarial en molts sentits... I aquest n'és un, si.
ResponEliminaNo trobo pas que siguin reflexions banals, potser obvietats... Algunes obvietats, encara que sigui estrany, a vegades cal anar recordant-les perquè, si no, deixen de ser-ho!
ENDAVANT DAVID!
Tens raó Jordi, a vegades les accions més obvies són les més difícils de trobar
Elimina